توت فرهنگی عنوان اثری است که به بررسی رویکردهای حفظ انقلاب اسلامی، تهذیب و خودسازی جوان انقلابی می پردازد و قرار است به زودی از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شود.

خودسازی جوان انقلابی با طعم توت فرهنگی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری شبستان، مجید خدام، محقق گروه مطالعات فرهنگی و اجتماعی مرکز پژوهش های جوان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در مراحل پاياني نگارش اثري با عنوان "توت فرهنگی" در گروه مزبور است.

 

عنوان جالب "توت فرهنگی" ما را بر آن داشت تا از وی بخواهیم یادداشتی در معرفي اثر براي مخاطبان بنگارد؛ متن کامل این یادداشت به شرح زیر است:

 

«یکی از مهمترین وظایف نهادهای مسئول در جبهه فرهنگی انقلاب اسلامي در ارتباط با جوانان، تبیین راهبردی مفهوم جوان مومن انقلابی است. مقوله ‌اي كه سالیانی است توسط مقام معظم رهبری مدظله العالي در دیدارهای مختلف با جوانان، دانشگاهیان و حتی مسئولان ارشد نظام موردتوجه قرار مي ‌گيرد. از این رو گروه مطالعات فرهنگی و اجتماعی بر آن شد تا در قالب اثري مهارتي و خودیار با نام «توت فرهنگي»، مثلث طلايي تهذيب، ‌ورزش و تحصيل را براي سپري كردن دوران سرنوشت ساز و مهم جواني مورد پرداخت قرار دهد.

 

توت فرهنگی جوان مومن انقلابی در جهت ایجاد رابطه ميان سه ضلع اين مثلث تربيتي و همچنین ترسیم تعاریف دقیق و مشخص از این سه رکن مهم در زندگی می باشد و درصدد است با به تصوير كشيدن تأثیر هر یک از اين سه ضلع بر يكديگر، میزان تأثیرگذاری هر یک بر دیگری را مشخص سازد.

 

متاسفانه، هنوز در نظام مکتوب و شفاهی ما، تبیین مهارتی و اثبات امکان و چگونگی عمل و نیز راهکارهای وصول به قله های ایمان در کنف انقلاب اسلامی برای جوانان و دانشجویان این مرز و بوم محقق نشده است. هنوز جوانان دانشجوی ما نمی دانند که چرا و چگونه به تهذيب نفس بپردازند. خود سازي و توجه به فضائل اخلاقي و پرهيز از رذائل اخلاقی چگونه و به چه مقدار بر نورانيت دل جوانشان مي افزايد و این بازگشت به فطرت درخشان تا کجا به او و هم‌ نسلانش سمت و سويي کمال گرا و هدايت شده می بخشد و آنان را تا پايان عمر در برابر هجمه های گوناگون شیاطین جنی و انسی بيمه مي كند.

 

هنوز جوانان ما باور ندارند که ورزش نيز برای نشاط، سلامت و شادابی شان ضروري است، همان طوري كه روح نياز به تبيين اسلوب رشد دارد جسم نيز به توصيه هاي كارشناسانه اي جهت تربيت و کسب صحت و سلامت محتاج است. از دیگر رو، نمی دانند که چگونه فعاليت بدني مي تواند مدلي برتر براي پركردن اوقات فراغت او در دنياي پرمخاطره امروز باشد و فراموش می کنند که ورزش و دانستن اصول صحت جسم و توجه به آن در دوران جوانی به علت درگیری و هجوم مسائل عاطفی و روحانی، می تواند در شاداب ساختن و روح تازه بخشیدن به جسم جوان او مثمر ثمر باشد و به عنوان یک نیروی موثر و مولد، برای رسیدن به قله های مختلف ياري ‌اش کند.

 

از سوي ديگر همگان اذعان دارند كه يكي از مهمترین مسائل در رشد و پیشرفت یک جامعه، توانمندی های علمی و آگاهانه ی جوانان آن جامعه است. بنابراين بديهي خواهد بود كه بي توجهي و يا كم توجهي به حوزه ی تحصیل، تعقل و دانش پذیری و غفلت از تقويت نيروي تفكر و تعقل و توجه به بنيه فكري و حافظه قوي، باعث آن خواهد شد كه هم مسیر پیشرفت جوان و هم مسیر پیشرفت جامعه ی انقلابی با گره ‌هاي بازنشدني مواجه گردد.

 

کتابچه‌ای كه در آينده ای نزدیک به زيور طبع آراسته خواهد شد، شامل خرده مهارت هايی است كه با نگاه به سه موضوع محوری يادشده، با نثری جذاب قصد آن دارد كه كمكي به شکل گیری شخصیت جوان دانشجوی مومن انقلابی بر مبنای تهذیب اسلامی، تحصیل و نشاط و شادابی نماید. سه ضلعي كه منطبق با قرآن کریم، سیره معصومین علیهم السلام و الگوهای انقلابی و تمدن ساز امروزی برخاسته از زندگی عالمان و شهداء است. اميد است اين مهارت ها كمكي باشد به اين قشر اثرگذار براي برداشتن قدم هایي استوارتر، جهت رسيدن به اهداف انقلابی و اسلامی ‌شان.

 

گفتنی است، این پژوهش با عنوان "توت فرهنگی" به قلم مجید خدام پس از اتمام، توسط سازمان انتشارات کانون اندیشه جوان پژوهشگاه منتشر شده و در اختیار علاقمندان قرار می گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.